Artykuły

/

Co to jest digital painting? Dlaczego tablet graficzny staje się najpopularniejszym narzędziem w świecie grafiki do gier, filmu i ilustracji?

Ilustracja do książek, tworzenie postaci do gier oraz budowanie światów fantastycznych poprzez digital painting.

W artystycznym świecie są różne narzędzia do twórczości. Akwarele, farby olejne, tempery, węgiel, grafit, tusz i wiele, wiele innych. Każdy twórca wybiera dla siebie to, które jest odpowiednie dla jego charakteru i temperamentu. Często konkretna wizja dzieła wymaga zastosowania konkretnego medium, poprzez które można maksymalnie zbliżyć się do wizji powstałej w wyobraźni artysty lub artystki.

Jednak w dwudziestym wieku powstało narzędzie, które jest na tyle „odważne”, aby wziąć na siebie odpowiedzialność reprezentowania jednocześnie wszystkich możliwych narzędzi pracy artystycznej. Na początku digital painting nie było traktowane na poważnie i w świecie grafiki komercyjnej artyści nadal pracowali na co dzień z klasycznymi narzędziami takimi jak ołówek, pędzel czy marker. Dopiero kilka lat później technika cyfrowa zaczęła być coraz bardziej popularna i zdobywała coraz większe uznanie wśród profesjonalistów.

Dlaczego digital painting stało się tak popularne w świecie grafiki do gier, grafiki do filmu i po prostu ilustracji? Odpowiedź jest prosta, dzieło powstające w bezpośrednio w programie graficznym, daje możliwość wniesienia korekt w każdej chwili i na każdym etapie tworzenia obrazu, a w połączeniu z technikami manipulacji zdjęciami (retuszu) może przyśpieszyć ten proces kilkukrotnie! Prosty przykład. Powiedzmy, że została namalowana postać do nowego filmu „Gwiezdne wojny”, ma ona niebieską kamizelkę i czarne spodnie. Na spotkaniu twórców zdecydowano, że jednak lepiej, żeby tan strój był mniej kontrastowy, ponieważ to jest postać drugiego planu. Gdyby to była praca wykonana za pomocą medium tradycyjnych, to taka mała zmiana mogłaby zająć cały dzień pracy artysty. Natomiast jeśli obraz był namalowany za pomocą techniki „Digital painting”, to całe przedsięwzięcie zajmie nam kilkanaście minut!

Dzisiejsze tablety graficzne mają precyzyjny pomiar nacisku piórka, szybką reakcje, a nawet pomiar pochylenia piórka, pozwalając na osiąganie zamierzonego i maksymalnie zbliżonego efektu do pracy w oryginalnej technice. Jeśli przypomnimy sobie jakie były pierwsze modele tabletów Wacom, to zobaczymy jak wielki skok zrobiła technologia. Dla porównania, dzisiejsze piórko do tabletu Wacom Intuos Pro ma 8192 poziomów nacisku, podczas gdy pióro do jednego z pierwszych modeli Wacoma miało ich zaledwie 256. Był to problem z którym walczyli  pionierzy malarstwa cyfrowego, a który szybko został przezwyciężony, dzięki lepszej technologii.

Warto w tym miejscu przypomnieć jednego z najważniejszych pionierów digital painting – Craig Mullins’a. Jego ilustracja książkowa oraz concept art do gier i filmów są znane na całym świecie. Forrest Gump, Matrix, Apollo 13, Spider-Man: Into the Spider-Verse to tylko kilka z tytułów, w których można zobaczyć prace mistrza. Tablet graficzny jest jego narzędziem twórczym, niemniej nie można nie wspomnieć, że Craig również mistrzowsko posługuje się klasycznym medium. W wywiadach z nim można często usłyszeć jak ważne jest ćwiczenie różnych technik, tak ażeby efekt zaskakiwał widza; bądź to nietypową paletą barw, bądź sprytnie ułożonymi pociągnięciami pędzla.

Vladimir Saveniuk
artysta plastyk, twórca digital painting |absolwent Wydziału Grafiki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu